RC: Šest vran

Název v originále: Six of Crows
Autor: Leigh Bardugo
Překlad: Julie Žemlová
Nakladatelství: Fragment, 2017
DK: 91 %
GR: 4,46
Počet stran: 384
Série: Šest vran
Anotace: Ketterdam – rušné přístavní město, kde se dá za peníze koupit naprosto cokoliv. Nikdo to neví lépe než Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj. Neštítí se žádné špinavé práce a dokáže vybruslit z každé situace. Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšuje všechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky… Trestance prahnoucího po pomstě. Zázračného střelce se slabostí pro hazardní hry. Černou ovci z prominentní rodiny na útěku z domova. Špiónku, pohybující se neslyšně jako stín. Dívku, využívající svoji krásu jako smrtící zbraň. Šest nebezpečných psanců se pokusí o nemožné – vloupat se do Ledového paláce, nejstřeženější pevnosti světa. Kdo z nich přežije? Jaká tajemství vyplavou na povrch? Odvrátí nebezpečí, které hrozí světu?
Hodnocení: Tahle kniha je jiná než klasické YA fantasy. Úplně první rozdíl, který bije do očí už v anotaci, je to, že hlavními hrdiny nejsou nějací spasitelné celé země, ale padouši a podvodníci. Díky tomu zjistíte, že i záporáci mohou mít dobré srdce a že k jejich chování je donutily okolnosti. Tyto okolnosti se postupně dozvídáme a pomalu odkrýváme minulost jednotlivých postav. Nejraději mám právě Kaze Brekkera, vůdce gangu Gauneři a organizátora celé akce. Kromě něj se na výpravu vydává špiónka Inej, ostřelovač Jesper, smrtička Nina, bývalý vězeň Matthias a Wylan, který to umí s výbušninami a třaskavinami. Možná misi nepřežije ani jeden z nich, ale risk je zisk a v tomto případě jde o hodně velký zisk, díky kterému by i tito lidé mohli vést normální život.
Děj se odehrává ve stejném světě jako Griša, která předcházela této sérii. Upozorňuji, že pokud chcete číst i Grišu, nečtěte před tím Šest vran - osud hlavní hrdinky je tady vyspoilovaný. Tento svět je inspirován Ruskem, což je hodně originální. Žijí tam grišové, což jsou takoví mágové se specifickými schopnostmi. Dělí se na tři řády a jedna z hlavních postav - Nina - patří ke korporálčikům a má schopnosti, které dokáží člověka zabít.
Problémem jak pro griši tak pro obyčejné lidi se stává droga jurda parem. Tato droga zesiluje schopnosti grišů, ale je pro ně nebezpečná tím, že nedokáží přežít bez další dávky a jejich nově nabyté schopnosti se stávají hrozbou pro ostatní. Dokáže Šest vran unést vynálezce jurdy parem z nejlépe střeženého objektu na světě?
Pokud jste byli v posledních třech týdnech v knihkupectví, určitě jste si všimli, že Šest vran je kniha specificky velkého formátu, takže jejích 384 stran vydá klidně za pět set normálních stran. Proto mi čtení zabralo dost dlouhou dobu. Takže se na toto připravte a najděte si na tuto knihu více času než normálně.
Některým lidem dělal problém tento propracovaný svět - nemohli ho pochopit-, ale já jsem v knize po pár stránkách plavala jak ryba ve vodě a s nějakou složitostí jsem neměla nejmenší problém. Spíš mi trvalo "začtení se". Tohle je pro nás knihomoly takový motor, který nás pohání při čtení a tady jsem měla pocit, že můj motor není dostatečně silný. Kniha se pro mě stala opravdu chytlavou až tak v půlce, to už jsem ji nemohla dát z ruky.
Hodně mě to bavilo, protože jde o něco mnohem reálnějšího než ve většině knih. Drogy jsou problém už teď a v budoucnu by mohly být ještě větším. A různé gangy atd. se ve větších městech s bohatou škálou společenských vrstev také najdou, stačí zajet do Palerma.
Často mě při čtení něco překvapilo, Kaz měl vždycky nějaké to eso v rukávu a překvapeni byli mnohdy i jeho spolubojovníci, protože měl ve zvyku část svého plánu držet v tajnosti.
Romantiky v knize není tolik, ale je tam, zatím spíše naznačená. Leigh Bardugo si pravděpodobně chystá půdu pro druhý a závěrečný díl.
Shrnula bych to tak, že jsem z knihy opravdu nadšená! Hodně blogerů si ji pochvalovalo, takže jsem měla strach, že nedostojí mým očekáváním, ale je tomu právě naopak. Není to žádná oddechovka, romanťárna, ale tvrdá fantasy, která nadchne každého náročnějšího čtenáře. Nedoporučuji ji ale lidem, co pravidelně nečtou, protože to není jednoduchá literatura (hmm, teď to zní fakt divně) a ten obsah ocení spíše pokročilý čtenář. Za mě je to největší pecka tohoto roku (no, minimálně měsíce), takže hodnocení 5 hvězdiček z pěti asi nikoho nepřekvapí.
☆☆☆☆☆
Cristine




Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky