RC: Jeden z nás lže


Název v originále: One of Us Is Lying
Autor: Karen McManus
Nakladatelství: Yoli, 2017
Počet stran: 368

Anotace:
Premiantka, princeznička, sportovní hvězda, školní grázl a kluk, co ví o každém všechno a nebojí se to napráskat všem. Tahle partička se sešla po škole, aby napravila své hříchy – konkrétně mobily při vyučování, kde nemají co dělat. Jenže ty mobily nebyly jejich a jeden z nich bude za hodinu mrtvý. Co se vlastně na Bayviewské střední stalo? Všichni přeživší mají motiv, protože jejich domnělá oběť plánovala zveřejnit jejich špinavá a ještě špinavější tajemství. Jenže jak poznat vraha, když každý má co skrývat?

Hodnocení:
Tahle kniha se stala docela trhákem, protože je brána jako první YA thriller u nás. No, celkově asi první nebude, protože na poličkách v knihkupectvích najdete víc thrillerů a detektivek pro naši věkovou skupinu, ale minimálně u Yoli toto prvenství určitě má. Yoli je moje oblíbené nakladatelství a jsem ráda, že touto knihou rozšiřuje své pole působnosti, protože, přeci jen, ne vždycky mám náladu na nějaký slaďák.
S tím, že se jedná o knihu pro mládež, se pojí také to, že to není nějaký extra krvák. I když, krvák to vlastně není vůbec, když příčinou smrti jediného mrtvého byla alergická reakce na arašídový olej v pití. Možná vám to teď zní dost nudně, ale to vás musím vyvést z omylu. Záhadou není jen Simonova smrt, ale lži a tajemství, která postupně vyplouvají na povrch. Asi vás nepřekvapí, že mají něco společného s našimi hlavními postavami.
Děj je vypravován ze čtyř úhlů pohledu, díky čemuž sice lépe chápete postavy, ale trochu to motá hlavu. Mně se nejvíc líbily kapitoly z pohledu Addy, která je taková princeznička školních plesů. Zajímavý je vnitřní boj a postupný vývoj charakteru každé postavy.
Bezpochyby největší předností této knihy je čtivost. Jakmile začnete číst, nemůžete přestat, dokud knihu nedočtete. Fakt. Já jsem byla tak napnutá, že jsem knihu prakticky bez přestávky přečetla za jedno odpoledne. Bylo to na Nový rok, takže mám přečtenou první knihu do výzvy na GR, to mi ten rok ale dobře začal, že? Zároveň je to můj osobní rekord. Pokud nepočítám komiksy, tak je to druhá kniha, kterou jsem přečetla za den. První kniha byla V šedých tónech a byla přeci jen docela tenká.
Tímto nějak shrnu pozitiva: není to masakr (tohle je možná pro někoho mínus), líbil se mi styl psaní, napětí a bylo to neskutečně čtivé!
Ač to byla skvělá kniha, nějaké mouchy se tam daly vychytat, tak jdeme na negativa.
Když Simona zavraždili, naše čtveřice nejevila žádné známky strachu o svůj vlastní krk. Po škole byli všichni ze stejného důvodu a to, že Simon psal drby na web, automaticky přece neznamená, že vám nehrozí žádné nebezpečí.
A je to YA, takže automaticky se nám tam objevilo klišé. Abych nenapsala spoiler, tak vám jen řeknu, že se to týká lásky.
A posledním, pro mne zásadním mínusem byl konec a rozuzlení. Předchozí mínusy byly opravdu banality a ani bych za to knize nestrhávala body, ale když se jedná o detektivku, bývá totožnost vraha docela důležitá.
Já jsem podezřívala snad každého, kdo se v knize objevil. Vážně. Ale tohle mne překvapilo. Byl to samozřejmě jeden z mých tipů, ale hned jsem ho zavrhla, protože jsem si říkala, že by takový konec byl blbý. No co, nakonec mě to překvapilo. To jo. Takže by mi to ani nevadilo. Ale (abych nespoilovala) autorka nám zamlčela dost zásadní souvislost, díky které případ vyřešili. Myslím souvislost na straně 302, pro ty, co četli. Já mám totiž ráda, když díky logickému myšlení můžu vraha uhádnout, ale když tam ta informace před tím nebyla, tak se na to nedalo přijít. Samozřejmě jste si toho člověka mohli tipnout, ale v tomhle případě by fakt šlo o improvizaci.
Jak vidíte, jsem plná dojmů a konečně jsem se z toho vykecala. Jelikož z prvních tří set stran jsem byla nadšená a zklamal mě de facto jen konec, tak knihu hodnotím čtyřmi hvězdičkami z pěti. I když to není nejvyšší možné hodnocení, stále vřele doporučuju, protože z většiny knihy jsem byla unešená a to, že byl konec nedotažený, se dá obhájit tím, že se jedná o debut. Doufám, že brzy vyjde zas nějaká taková kniha.
☆☆☆☆
Moc vám děkuji za vaši přízeň a to, že se mi tu sešlo 20 pravidelných čtenářů! Pokud máte rádi moje články, budu moc ráda, když mi to číslo ještě pomůžete co nejvíce navýšit!
Cristine.

Komentáře

  1. Pěkná recenze :) Na knihu se chystám a jsem na ni vážně zvědavá :) Tak snad nezklame :) Hezké čtení i v novém roce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář! Když teď většina lidí píše recenze jen na Instagram, nejsou blogy tak populární, tak jsem ráda, že se ti recenze líbila! Kniha byla opravdu skvělá, ale ten konec, no...

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky