Recenze: Mráz nebo noc




Autor: Sara Raaschová
Nakladatelství: CooBoo, 2018
GR: 3,99*/5*
DK: 82%
Série: Sníh nebo popel #3
Počet stran: 328
Pozor na SPOILERY k předcházejícím dílům!


Angra je naživu, Rozklad se šíří po světě a nikdo už není v bezpečí. Meira by udělala cokoli pro záchranu světa. Nejdříve se ale musí naučit ovládat svou magii. Když jí vůdce tajného řádu z Paisly nabídne, že ji bude učit, neváhá ani chvíli. Ale Rozklad může porazit jen jediným způsobem – bude muset sestoupit do labyrintu pod Střídavými královstvími, vzdát se své magie a učinit tu největší možnou oběť. Mather se rozhodl najít a zachránit svou královnu, ale s plánovaným útokem na Angrova království se jeho cíl stále vzdaluje. A Ceridwen, které Angra zabil bratra a ukradl zemi, se snaží zachránit svůj lid i svou lásku. Meira, Mather a Ceridwen musí spojit všechna království Primorie, jinak ztratí všechno. 


Po přečtení předchozích dílů jsem byla vážně zvědavá jak celá trilogie skončí. Ač to není bůhvíjaká bichle, tak jsem měla pocit, že se to hodně táhne. V první půlce se nedělo prakticky nic a takzvaný epický závěr autorka narvala na pár posledních stránek. Sice jsem očekávala takový konec, ale aspoň mě překvapilo, jak k tomu došlo a jak to autorka vymyslela. Pořád u mě ale převládá dojem, který na mě udělal nudný a pomalý začátek. V předchozích dílech děj postupoval o něco svižněji, takže to bylo trochu zklamání. 
Celkově jsem v tomhle díle zaznamenala víc klišé spojených s ukončováním sérií, jako například smrt některých postav, která byla podle mého zcela zbytečná. Sice ve mně jako ve čtenáři probudila emoce, ale ve výsledku jsem byla spíš naštvaná. 
Od prvního dílu se v sérii vyskytuje milostný trojúhelník, který mi většinou v knihách dost vadí, ale tady výjimečně ne, asi proto, že jsou mi Mather a Theron oba velmi sympatičtí. Zatímco ve dvojce měl více prostoru Theron, v Mrazu nebo noci se více setkáváme s Matherem. Oba kluci mi přirostli k srdci a byla jsem strašně zvědavá, kterého z nich si nakonec Meira vybere.
Hlavním kladem tohoto dílu byly postavy, prakticky všechny jsem si moc oblíbila. I když by se Meira dala napasovat do klasického vzorce spasitelky světa, prohloubily se i mé sympatie k ní. Když ji srovnám s hlavními hrdinkami z jiných YA fantasy sérií, je statečnější, ale zároveň si nehraje na něco, co není a chová se adekvátně svému věku.

I přesto, že jsem ke knize měla výhrady, ve výsledku vám ji doporučuji, protože postavy mi vážně přirostly k srdci a líbil se mi závěr. Navíc předchozí díly se mi líbily a byla by škoda mít tu trilogii neukončenou. Už se moc těším na šestý říjen, kdy mi na první stránce přibyde podpis autorky!
+ postavy, promyšlený konec
- klišé, táhlý dlouhý úvod
☆☆☆☆

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Albatrosmedia, potažmo Humbooku!

Komentáře

Oblíbené příspěvky